ReSam-projektet byter namn till NAFS Skellefteå-Norsjö

Projektet ReSam byter namn till NAFS Skellefteå-Norsjö enligt beslut av styrelsen för Samordningsförbundet Skellefteå-Norsjö. Anledningen till att projektet byter namn till NAFS, istället för ReSam (Rehabilitering i samverkan), är att kommunerna i Västerbotten ska bära samma namn för att på sikt underlätta ett länssamarbete.

Projektet NAFS Skellefteå-Norsjö syftar till att utveckla en struktur och organisation för rehabiliteringssamverkan mellan parterna: landstingets Närsjukvård, Arbetsförmedlingen, Försäkringskassan och Socialtjänsten.

NAFS Skellefteå-Norsjö finns till för personer som på grund av sjukdom och komplexa behov behöver stöd från flera myndigheter. I NAFS Skellefteå-Norsjö arbetar vi i samverkansteam för att kunna ge individen ett mer samlat stöd i rehabiliteringen för att kunna återgå eller finna ett arbete. I varje NAFS-team ingår personal från alla fyra myndigheter och träffarna samordnas av en rehabkoordinator kopplat till en hälsocentral.

Under försöksperioden (september 2017 – februari 2018) finns team kopplade till sex hälsocentraler. NAFS Skellefteå-Norsjö förväntas ge snabbare kontaktvägar, smidigare flöden och samordnade rehabiliteringsplaner. Det ger sist men inte minst bättre kunskap om varandras roller och uppdrag som ger ökat förtroende i samarbetet.

Läs mer!

0 kommentarer on ReSam-projektet byter namn till NAFS Skellefteå-Norsjö