Improve

Improve är ett förstudieprojekt som drivs av Samordningsförbundet Skellefteå–Norsjö i samverkan med Samordningsförbundet Umeå–Vännäs och Samordningsförbundet Lycksele–Malå. Förstudien syftar till att förbättra och utveckla planering, styrning, utvärdering och implementerings-/absorberingsprocesser i samtliga projekt som samordningsförbunden i Västerbotten är inblandade i.

Improve satsar bland annat på att bygga upp hållbarhet med inriktning på uppbyggnad av lokala strategier, höja kvalitéten och nyttan av transnationella aktiviteter samt utveckla ett praktiskt användbart ledningsstöd inför Europeiska Socialfondens nya programperiod 2014–2020.

– Under konstruktion –

Målsättningen med Improve är att förbättra och utveckla kunskapen inom i första hand följande fyra huvudområden:

1. Värdering av pågående och avslutade projekts metoder, resultat och effekter
  2. Aktivt ägarskap/styrning
  3. Utvecklingsinriktat lärande genom samordnad uppföljning och utvärdering
  4. Transnationell samverkan

• Projektperiod2014-01-02–2014-12-31
  • ProjektägareSamordningsförbundet Skellefteå–Norsjö
  • SamverkansparterSamordningsförbunden i Västerbotten
  • StyrgruppMikael Holmlund, förbundschef; Samordningsförbundet Umeå–Vännäs, Stellan Berglund, förbundschef; Samordningsförbundet Skellefteå–Norsjö och Stig-Lennart Karlsson, förbundschef; Samordningsförbundet Lycksele–Malå
  • MålgruppI första hand; regionala samordningsförbund och deras medlemmar Arbetsförmedlingen, Försäkringskassan, Västerbottens läns landsting och kommunerna Lycksele, Malå, Norsjö, Skellefteå, Umeå och Vännäs. I andra hand; andra myndigheter och aktörer (företag, föreningar, organisationer, enskilda personer, m.fl.) som arbetar med europeiska socialfonsprojekt
  • KontaktpersonChristian Behrens, projektledare, 0910-74 02 79, 0910-73 50 00