Pågående-OLD

Förrehabilitering i samverkan

 

Fakta

Projektperiod: 2015-04-01–2015-12-31
Projektägare:
Samverkande myndigheter:
Styrgrupp:
Målgrupp:
Kontaktperson:
Hemsida:

Om Projektet

Se ”Rapporter, Övrig Material

Genomförande

Se ”Rapporter, Övrig Material

Resultat

Se ”Rapporter, Övrig Material

Rapporter, Övrigt Material

 

Hikikomori

Logotyp, Hikikomori Umeå

Fakta

Projektperiod: 2013-03-01–2015-12-31
Projektägare: Fridhemsgymnasiet
Samverkande myndigheter: Umeå kommun och Västerbottens läns landsting
Styrgrupp: Ungdomstorgets styrgrupp
Målgrupp: Hemmasittande ungdomar
Kontaktperson: Ida Hörnsten, Sjukgymnast, 070-699 01 73,
Andreas Rosin, Socionom, 070-699 02 73
Tove Olofsson, Kulturanalytiker, 070-699 02 51
Hemsida: www.hikikomoriumea.se

Om Projektet

Projektet Hikikomori – ”den som drar sig undan” – syftar särskilt att nå fram till dem som har ett undvikande och passiviserat beteende mot samhällslivet, myndigheter och stödinsatser. Projektet riktar sig till en grupp unga som finns definierade som prioriterad målgrupp i såväl överstatliga mål som nationella och lokala mål.

I Umeå finns en rad insatser och stöd för unga som riskerar hamna i långvarigt utanförskap från arbetslivet. Det finns god kunskap om ungdomarnas sysselsättning fram till gymnasieåldern. Men därefter minskar kontrollen och därmed också kunskapen om vilka val eller ickeval de gjort. Gymnasieskolan är frivillig och så också myndighetskontakter.

Ungdomstorget som är en arena för samverkan kring unga ofta i övergång mellan studier och arbete, har erfarit att många unga suttit hemma utan välfärdsstöd en alltför lång tid. Många har utvecklat pålagringar av symtom som ger ytterligare hinder inför en etablering till arbete eller studier. Orsakerna till hemmastittandet är många och verktygen till stöd är få. Systemen har inte hunnit anpassa sig till att möta den växande målgruppen.

Syftet med insatsen är primärt att bryta isoleringen för att på sikt stödja till en arbetsrehabiliteringsprocess eller annan insats. Med gymnasiet som projektägare och med tydliga mål och ledning kan insatsen öppna upp en alternativ ingång som passar gruppen unga som hittills inte förmått sig etablera de kontakter de varit i behov av. De har fallit mellan stolarna. Hikikomori kan skapa en unik verksamhet som möter unga där de befinner sig, vilket ofta är i hemmet. Vinsterna och effekterna med insatsen kan bli mångt fler än det som individen själv tjänar.

Ungdomen själv, dennes familj och eller vänner ska få kännedom om Hikikomori via sociala media, tidningar och trycksaker. Ingången till insatsen ska ske via hembesök, studiebesök eller drop-in. Ungdomen ska möta en hemlik miljö, engagerad personal och anpassade aktiviteter.

Metoden ska utgå från samverkan och samarbete och utkristalliseras till en metodbeskrivning som kan spridas till nationella och lokala intressenter.

Genomförande

Se ”Rapporter, Övrig Material

Resultat

Uppdateras hösten 2014

Rapporter, Övrigt Material

 

Matcha

Logotyp, Matcha

Fakta

Projektperiod: 2014-03-01–2016-12-31
Projektägare: Arbetsförmedlingen
Samverkande myndigheter: Arbetsförmedlingen och Umeå kommun, Viva resurs
Styrgrupp: Ulrica Rutfors; Arbetsförmedlingen, Lars-Olof Åström; Umeå kommun, Margareta Eriksson; Arbetsförmedlingen, Annika Jansson; Vännäs kommun och Mikael Holmlund; Samordningsförbundet Umeå–Vännäs
Målgrupp: Ungdomar och vuxna som genom Steget Vidare eller Ungdomstorget 2.0 fått stöd i processen att kartlägga sina möjligheter till arbete och utbildning. De har nått en punkt där man kan säkerställa att personen klarar av en längre tids praktik inför anställning och att personen är motiverad
Kontaktperson: Peder Nyman, 070-699 94 26
Hemsida:

Om Projektet

Projektet matcha ska stå för handlingskraft för att nå arbete. De utredningar och processer som individen behöver ska vara klara innan start. Projektet ska göra skillnad för individen och tydligt visa på att man närmar sig målet arbete.

Tre geografiska områden har valts ut för att etablera företagsringar, Ersboda/Mariedal, Lärlingsgatan på Teg och Västerslätts industriområde. En företagsring kan även bildas i Skärgården eller annan stadsdel om det finns behov utifrån målgruppen.

Varje företagsring ska bestå av åtta till tio arbetsgivare. Om någon utgår p.g.a. att det inte längre föreligger ett anställningshov eller andra orsaker fyller man på med ny arbetsgivare från det geografiska området.

Fördelen med geografiska ringar är att det kan skapas en ”vi-känsla” t.ex. ”Vi ser kraften på Lärlingsgatan”. Syftet är också att bygga vidare på det samarbete och det förtroende som redan finns inom området. En av styrkorna i företagsringarna är den stora variationen av arbetsuppgifter oavsett företagens branschtillhörighet.

I projektet finns två koordinatorer som agera som spindeln i nätet. Hen balansera mellan arbetsgivarens behov och individens behov för att matcha arbetsuppgifterna med de arbetssökande.

Genomförande

Se ”Rapporter, Övrig Material

Resultat

Se ”Rapporter, Övrig Material

Rapporter, Övrigt Material

 

Mellansteget

Logotyp, Mellansteget

Fakta

Projektperiod: 2010-01-01–2014-12-31
Projektägare: Umeå kommun, Viva
Samverkande myndigheter: Arbetsförmedlingen, Försäkringskassan och Umeå Kommun
Styrgrupp: Ungdomstorgets styrgrupp
Målgrupp: Intellektuella funktionsnedsättningar
Kontaktperson: Camilla Lindström-Labba, projektledare, 090-16 20 22, 070-611 11 18
Love Sundlöf, projektmedarbetare, 090-16 20 39
Hemsida: www.umea.se/mellansteget

Om Projektet

Mellansteget är ett förberande år inför vuxen- och arbetsliv, för unga vuxna upp till 29 år som avslutat gymnasiesärskolans nationella program. Mellansteget är ett samverkansprojekt mellan Arbetsförmedlingen, Försäkringskassan, Umeå kommun och Västerbottens läns landsting.

De kvalitativa målen är: minst 75 % av de deltagare, som fullföljer insatsen, ska uppleva att deras livssituation förbättrats, 100 % av deltagarna ska ansett sig kunna påverka insatsen och 100 % av deltagarna skall ha upplevt att insatsen hållit god kvalité.

De operativa målen är: 50 % av deltagarna ska bedömas kunna stå till arbetsmarknadens förfogande, projekttiden ska leda till en gemensam metod- och utvärderingsmaterial för att klargöra individens förutsättningar, ett nytt sätt att samverka kring individen och att verksamheten ska implementeras.

Genomförande

Mellansteget kombinerar praktik med teori. Vid tre tillfällen har deltagarna praktik, däremellan är det teoriperioder i olika omfattning. Mellansteget erbjuder plats för 12 deltagare, nya grupper startar i augusti och avslutas i juni kommande år.

Intag till Mellansteget sker genom Ungdomstorget intro.dagar. Framtidsplanering sker i slutet av året tillsammans med individen och samverkande myndigheter.

Resultat

Sedan starten har 51 ungdomar deltagit i projektet, vilket följer den plan som togs fram initialt. 65 % (26 deltagare) bedöms stå till arbetsmarknadens förfogande och av dessa har 20 fått en anställning efter året i Mellansteget. 35 % (14 deltagare) har rekommenderats att ansöka om daglig verksamhet. Resultatet ligger väl över de 50 % som är satt som mål i projektplanen.

Samordningsförbundet uppföljning av deltagarnas upplevelse av insatsen påverkan på livskvalité, insatsens kvalité och individens påverkan på den egna rehabiliteringen visar på idel höga betyg 7,9, 8,4 och 8,1 på en tio-gradig skala.

Rapporter, Övrigt Material

 

NAFS

 

Fakta

Projektperiod: Implementerad verksamhet
Projektägare:
Samverkande myndigheter: Arbetsförmedlingen, Försäkringskassan, kommunerna; Umeå, Nordmaling, Bjurholm, Vindeln och Västerbottens läns landstings primärvård samt några kliniker på NUS
Styrgrupp: Mikael Holmlund; Samordningsförbundet Umeå–Vännäs, Mikael Broman; Försäkringskassan, Björn Norberg; Arbetsförmedlingen, Anders Hahlin; Arbetsförmedlingen, Leif Karlsson; Umeå kommun, Tommy Henfridsson; Västerbottens läns landsting, Maria Carlsson; Västerbottens läns landsting och Curt Edlund; Samordningsförbundet Umeå–Vännäs
Målgrupp: NAFS målgrupp är bred där det gemensamma för alla som aktualiserad via NAFS är att de har behov av sammahållna insatser för att återgå eller finna ett arbete
Kontaktperson: Mikael Holmlund, 090-16 41 16, 070-592 83 77
Hemsida:

Om Projektet

NAFS bedrevs som utvecklingsprojekt mellan maj 2007 och december 2012. Samordningsförbundet finansierade då tjänstemän på Försäkringskassan, Arbetsförmedlingen och Socialtjänsten för att delta i resursteamen på Hälsocentralerna i Umeåregionen samt några av klinikerna på Norrlands universitetssjukhus. Från och med 2013 fortgår verksamheten i form av en överenskommelse mellan huvudmännen och Samordningsförbundet.

Varje huvudman har angett vilka uppgifter de ska göra inom ramen för den uppbyggda samverkansstrukturen. Samordningsförbundet har åtagit sig att vara sammankallande för styrgruppen, ansvara för uppföljning, finansiera ett seminarium per år samt ha två träffar per år med handläggarna som deltar i resursteamen.

Genomförande

Se ”Rapporter, Övrig Material

Resultat

Samordningsförbundet kan inte uttala sig om resultat för deltagarna. Det främsta resultatet med det utvecklingsprojekt som initialt bedrevs är att det gett en samverkansstruktur som alla parter idag håller mycket högt. Just att bygga hållbara strukturer måste ses som Samordningsförbundens viktigaste uppgift.

Rapporter, Övrigt Material

 

Steget Vidare 2.0

Logotyp, Steget Vidare 2.0

Fakta

Projektperiod:
Projektägare: Umeå kommun
Samverkande myndigheter: Arbetsförmedlingen, Försäkringskassan, Umeå kommun och Västerbottens läns landsting, psykiatriska kliniken – NUS
Styrgrupp: Jonas Lund; Viva Kompetenscentrum, Mikael Holmlund; Samordningsförbundet Umeå–Vännäs, Mikael Nordentun; Arbetsförmedlingen, Per-Erik Björk; Försäkringskassan, Leif Karlsson; Socialtjänsten, Pia Björk; Västerbottens läns landsting, Psykiatri
Målgrupp: Män och kvinnor mellan 25–64 år som är i behov av ett samordnat stöd för att lyckas med en arbetslivsinriktad rehabilitering
Kontaktperson: Christina Wincent, utvecklingsledare/hälsocoach, 090-16 20 12, 070-699 94 72
Britta Sundström, leg. arbetsterapeut, 070-603 10 09
Eva Westling, personlig handläggare, 010-111 54 76
Helén Karlsson, arbetsförmedlare
Kenneth Bohlin, diplomerad coach ICF, 070-525 51 75
Malin Hägglund, leg. psykolog, 076-772 48 58
Maria Lindberg, socialpedagog, 070-324 88 79
Ulrika Nordström, arbetsförmedlare, 010-486 78 41
Hemsida: www.stegetvidare.org

Om Projektet

I Steget Vidare samverkar Försäkringskassan, Arbetsförmedlingen, Psykiatrin, Primärvården och Umeå kommun runt en målgrupp med omfattande behov av stöd. Verksamheten är finansierad av parterna och Samordningsförbundet. Under åren 2011–2013 var Europeiska Socialfonden en av delfinansiärerna.

Verksamhetens syfte är att möta behoven hos målgruppen. Målen är att deltagare skall nå egen försörjning, bryta rundgången mellan myndigheter samt att fortsätta utveckla samverkan mellan aktörerna.

Genomförande

Samverkan sker utifrån ett holistiskt synsätt där man integrerar jobb/studier, vardagsliv och hälsa till en individuell planering. Samtal med motiverande och eller coachande inslag, gruppaktiviteter, utredningar och gemensamma bedömningar är några exempel på innehåll. Det professionella nätverket involveras tidigt och vid behov också anhöriga. När personen är redo att prova arbete ackvireras arbetsplats och planering tillsammans med arbetsgivaren upprättas. I dessa fall uppdateras också en planering tillsammans med deltagaren i syfte att vidmakthålla de förändringar som upparbetats.

I de fall arbete inte bedöms vara ett alternativ på heltid sammanställs den egna dokumentationen och andra verksamheters information inför ansökan på hel- eller deltid från sjukförsäkringen.

Resultat

Se rapporter under; ”Rapporter, Övrigt Material

Rapporter, Övrigt Material

 

Stödstruktur för socialt företagande

Logotyp, Stödstruktur för socialt företagande

Fakta

Projektperiod: 2013-05-01–2016-12-31
Projektägare: Umeå kommun
Samverkande myndigheter: Arbetsförmedlingen, Umeå och Vännäs kommun
Styrgrupp: Lars-Olof Åström; Umeå kommun, Margareta Eriksson; Arbetsförmedlingen, Annika Jansson; Vännäs kommun och Mikael Holmlund; Samordningsförbundet Umeå–Vännäs
Målgrupp: Enskilda individer, grupper och organisationer som har affärsidéer och en vilja att starta sociala företag. Projektet vänder sig också till aktörer inom offentlig, privat och ideell sektor som på olika sätt kan bidra till att fler sociala företag startar i Umeå och Vännäs kommuner.
Kontaktperson: Caroline Nyström, 070-600 35 52
Hemsida: www.socialtforetagande.eu

Om Projektet

Stödstruktur för sociala företag ägs av Umeå kommun och samverkansparter är Vännäs kommun och Arbetsförmedlingen. Projektet yttersta syfte är att etablera en stödstruktur för socialt företagande i Umeå och Vännäs kommuner samt att verka för fler sociala företag i det geografiska området.

Genomförande

Se ”Rapporter, Övrig Material

Resultat

Det är svårt att ännu prata om resultat, dels på grund av att satsningen ska ses som långsiktig, dels på grund av att olika omständigheter tvingat fram två omstarter. Samordningsförbundet bedömer projektet som strategiskt viktigt.

Rapporter, Övrigt Material

 

Ungdomstorget 3.0

Logotyp, Ungdomstorget 3.0

Fakta

Projektperiod: 2015-01-01–2017-12-31
Projektägare:
Samverkande myndigheter: Arbetsförmedlingen, Försäkringskassan, Umeå kommun och Västerbottens läns landsting
Styrgrupp: Catharina Fahlström; Viva Kompetenscentrum, Mikael Holmlund; Samordningsförbundet Umeå–Vännäs, Margareta Eriksson; Arbetsförmedlingen, Carola Johansson; Försäkringskassan, Leif Karlsson; Socialtjänsten, Umeå kommun, Pia Björk; Västerbottens läns landsting, Psykiatri, Eva Holmberg; Viva Arbete Unga, Jhonas Nilsson; Vännäs kommun, Katarina Hansson; Utvecklingsledare
Målgrupp: Unga vuxna med sammansatta behov där samverkan mellan olika parter är en förutsättning för ett framgångsrikt stöd.
Kontaktperson: Katarina Hansson, utvecklingsledare, 070-315 55 14
Hemsida: ungdomstorget.nu,
www.facebook.com/ungdomstorget.umea
http://www.umea.se/ungdomstorget

Om Projektet

Ungdomstorget är en integrerad verksamhet som samverkar runt ungdomar 18–25 år (i vissa fall 16–29 år) som har behov av ett samordnat stöd av arbetslivsrehabiliterande insatser inför egen försörjning.

Verksamheten startade som ett projekt september 2009 med stöd från Samordningsförbundet. 2012 uppdaterades verksamheten och den nya versionen Ungdomstorget 3.0 har utvecklats till en integrerad samverkansverksamhet.

Ungdomstorget ingår 31 medarbetare varav 28 är samlokaliserade. Varje medarbetare har sin förankring i sin respektive hemorganisation och arbetar också delvis med arbetsuppgifter utanför Ungdomstorgets uppdrag. På Ungdomstorget sker samarbetet genom teamorganisering med tydliga roll- och ansvarsfördelningar. Här arbetar arbetsförmedlare, personliga handläggare, socialsekreterare, arbetskonsultenter, SIUS konsulenter, arbetsterapeuter och psykolog nära. Målet är att skapa en effektiv verksamhet med samordnade insatser för ungdomar i behov av stöd från flera parter.

Genomförande

Ungdomstorget är en arena för samarbete. Nyckelorden är gemensam bedömning och samordning av insatser.

De plattformar som underlättar det dagliga arbetet är teamträffar, intro.dagar, flerpartsamtal, tvärgruppsarbeten för organisatorisk utveckling, tät uppföljning av verksamheten och styrgruppsmöten med verksamhetsnära agenda.

Ungdomstorget består av två team. Ett team samarbetar främst med unga som uppbär försörjningsstöd och ett team samarbetar kring unga med aktivitetsersättning. Teamen träffas en gång i veckan. Vid dessa teammöten diskuterar aktörerna Arbetsförmedlingen, socialtjänsten och Försäkringskassan behovet av samarbete. Närvarande vid träffen finns också Viva arbete unga, psykolog och arbetsterapeuter. Ungdomen fyller alltid i en samtyckesblankett alt. att ärendet dras anonymt. En gång i månaden handleder psykologen teamen i mer komplexa ärenden.

När Ungdomstorgets parter inom teamen identifierat behovet av nära samarbete erbjuds dessa ungdomar tre halvdagar av introduktion, s.k. intro.dagar. Dessa dagar skapar en gemensam plattform för diskussion och information för såväl deltagare som handläggare, som vidare bidrar till ett bra underlag för ett första steg i en arbetsrehabilitering.

Flerpartsamtalen tillsammans med ungdomen är knutpunkten där ungdomen får en välförankrad handlingsplan. I bästa fall deltar flera nyckelpersoner som är viktiga för ungdomens fortsatta planering.

Verksamheten följs upp minst fyra gånger/år genom avvikelserapporter och verksamhetsträffar. Ungdomstorget har ett styrkort och en målkarta som styrmedel. Styrgruppen träffas ca. var 6:e vecka och ansvarar för att skapa förutsättningar till verksamhetens utveckling. Målet är att skapa en verksamhet som ger mervärde ur ett försörjnings- och hälsoperspektiv för individen och samhället i stort.

Resultat

Ungdomstorget är idag en etablerad samverkansstruktur där alla parter utom landstinget går in med egen finansiering. Sedan starten september 2009 har Ungdomstorget erbjudit stöd till 11 466 unga. Av dessa har 449 gått vidare till någon form av anställning och 271 till någon form av studier, vilket motsvarar 49 % av samtliga deltagare.

Rapporter, Övrigt Material

 

Våga Växa

 

Fakta

Projektperiod: 2014-01-01–2014-12-31
Projektägare: Umeå kommun
Samverkande myndigheter: Arbetsförmedlingen, Försäkringskassan, Umeå kommun och Västerbottens läns landsting
Styrgrupp: Ungdomstorgets styrgrupp
Målgrupp: Individer i behov av en rehabiliterande förinsats innan exempelvis arbetsprövning/praktik. Från Ungdomstorget (16–29 år), kan även rikta sig till enstaka vuxna i behov av insatsen. Individer i behov av att komma igång, få struktur på vardagen, hitta rutiner och få stöd i att fundera över vägval i livet.
Kontaktperson: Johanna Huuva, 070-364 49 99, 090-16 49 29
Hemsida:

Om Projektet

Deltagarna anvisas av Ungdomstorgets och Viva resurs handläggare. Ett nära samarbete av handläggare på Ungdomstorget och Viva resurs, personal i insatsen samt deltagaren skall ske under insatsen.

  • Individuell handlingsplan om enskilt syfte och mål
  • Enskilda samtal, lösningsfokuserat/MI
  • Social träning i grupp
  • Arbetsmarknadskunskap (CV, intervjuträning, träffa arbetsgivare, söka jobb etc.)
  • Studiebesök (vägledande, branschkunskap, utbildningar/skolor etc.)
  • Studie- och yrkesvägledning
  • Ekonomi (göra budget, vardagsekonomi, kronofogden)
  • Kost, hälsa och friskvård (kunskaper kopplat till livshjulet, prova på träning, matlagning)
  • Samhällsorientering
  • Skriftlig dokumentation kring deltagarens utveckling mot målen skall föras löpande och sammanfattas till deltagare och ansvarig handläggare på Ungdomstorget och Viva resurs.

Genomförande

Se ”Rapporter, Övrig Material

Resultat

Uppdateras under hösten 2014

Rapporter, Övrigt Material