Samordningsförbundet
Samordningsförbundet
Skellefteå – Norsjö
Blog Image

Allt fler samordningsförbund arbetar med att upptäcka våld

• Den 3 december, 2021
I dag ingår 30 samordningsförbund i arbetet med att upptäcka psykiskt, fysiskt och sexuellt våld. Intresset är stort och fler förbund är på väg att ansluta till arbetet, skriver Samordningsnytt, ett nyhetsbrev om aktuella finsamfrågor i december 2021. Läs mer!
Blog Image

Regeringsuppdraget för att stoppa våldet kan förlängas ett år

• Den 1 december, 2021
Regeringens uppdrag till NNS och samordningsförbunden för att upptäcka våldsutsatthet kan fortsätta ytterligare ett år om budgetpropositionen får stöd av andra parter. Om detta skriver NNS-nytt i sitt tredje nummer. Projektet Stoppa våldet har pågått sedan 2019 och slutrapporten, Att öka upptäckten av psykiskt, fysiskt och sexuellt våld, släpps i början av 2022. Läs mer!

Boden ansluten till Samordningsförbundet Södra Norrbotten

• Den 24 juni, 2021
Den 1 juni anslöt Boden till Samordningsförbundet Södra Norrbotten, skriver Samordningsnytt juni 2021. Av landets 290 kommuner är det 18 som inte ingår i ett samordningsförbund. Läs mer!

Projekt för psykisk hälsa

• Den 9 juni, 2021
ESF-projektet Psykisk hälsa Arbetsliv 2.0 hjälper arbetsgivare att bli trygga i att förebygga psykisk ohälsa och uppmärksamma våld i nära relation, vilket tidningen Psykisk Hälsa skriver om. Läs artikeln.

Monica Widman Lundmark

Podcast som öppnar för samtal på arbetsplatsen – om mäns våld mot kvinnor

I femte avsnittet av Från ord till handling samtalar Monica Widman Lundmark och Fredrik Lundh Sammeli, justitieutskottets ordförande, om vikten av att föra modiga samtal bortom politikens konflikter och pang-på-svar vilket Fredrik vill uppnå i sin podd Norrbottens Karlar. Det blir också samtal om vad politiken behöver göra för att stoppa mäns våld mot kvinnor, att det kan vara lätt att hitta politisk enighet kring straff och åtgärder, men att det är betydligt svårare att hitta det vad gäller det förebyggande samt hur otroligt viktigt det är att jobba med just det. Det är viktigt att ha ett starkt ledarskap för att implementera framgångsrikt metod-utvecklingsarbete vad gäller mäns våld mot kvinnor och vi behöver börja jobba med frågan tidigt för att fånga upp barn som blir våldsutsatta och motverka våld i ungas relationer.

Podden finns där poddar finns. Exempelvis på Spotify:

tor10mar09:3015:00Styrelsemöte09:30 - 15:00

Våra finansierade insatser